Hvordan tilføjer jeg en knap på skærmen og hvordan får jeg programmet til at reagere hvis man trykker på knappen.





Sådan er det ikke. Vi kan flytte rund med knappen på skærmen. Men installerer man appen på sin telefon vil knappen ikke være korrekt placeret. For at placere knappen øverst i midten af skærmen skal der lidt mere til. Vi kikker lidt nærmere på knappen.

Prikkerne bruges til at gøre knappen fast til kanter eller til andre knapper, billeder m.m. Firkanterne i hørnerne bruges til at gøre knappen større eller mindre.
Vi gør knappen fast til kanterne ved at trykke på prikken øverst og trække den op til øverste kant. Prikken til høre trækkes til højre kant og prikken til venstre til venstre kant.

“Attributes” Egenskaber på knappen kan ændres i dette menu. Vi kan se at vi har en afstand på 8 til øverste kant, til venstre og til højre kant.
Dette gør at knappen bliver placeret øverst i midten. Det virker lidt som et anker hvor man definerer hvor skal knappen hænge fast med et gummibånd.
Det smarte er at knappen nu er korrekt placeret i portræt og i landscape, så drejer man mobilen vises knappen altid øverst i midten.
For at kunne bruge knappen skal vi have givet knappen et navn.

Så er vi klar til at bruge knappen i vores program. Knappen hedder bn_minknap og teksten på knappen er “TRYK”.

Når man trykker på knappen skal den skrive på skærmen “Knappen er trykket”.

I kan se Toast er rød og der står tryk Alt+Enter, det er fordi vi mangler at importerer Toast funktionen dette sker automatisk når man trykker Alt+Enter.


Kik på “Attributes” egenskaberne for knappen der er mange til som kan indstilles her. Farver, tekst, fonte.