Hvordan laver jeg en tryk knap

Hvordan tilføjer jeg en knap på skærmen og hvordan får jeg programmet til at reagere hvis man trykker på knappen.

Øverst til højre kan man zoome ind på sit design, lav denne større så man kan se designet.
Nu kan vi se teksten og er klar til at tilføje vores første knap.
Tilføjer vores først knap til vores skærm.
Knappen er nu tilføjet vores skærm, den skal dog også placeres på skærmen.
Nu kunne man tro at det var nok at placere knappen det rigtige sted på skærmen.

Sådan er det ikke. Vi kan flytte rund med knappen på skærmen. Men installerer man appen på sin telefon vil knappen ikke være korrekt placeret. For at placere knappen øverst i midten af skærmen skal der lidt mere til. Vi kikker lidt nærmere på knappen.

Vi kan de de runde prikker på knappen og de små firkantede i hjørnerne.

Prikkerne bruges til at gøre knappen fast til kanter eller til andre knapper, billeder m.m. Firkanterne i hørnerne bruges til at gøre knappen større eller mindre.

Vi gør knappen fast til kanterne ved at trykke på prikken øverst og trække den op til øverste kant. Prikken til høre trækkes til højre kant og prikken til venstre til venstre kant.

Knappen hænger nu fast øverst, til højre og til venstre. Til højre har vi “Attributes” som ses når man har fokus på knappen.

“Attributes” Egenskaber på knappen kan ændres i dette menu. Vi kan se at vi har en afstand på 8 til øverste kant, til venstre og til højre kant.

Dette gør at knappen bliver placeret øverst i midten. Det virker lidt som et anker hvor man definerer hvor skal knappen hænge fast med et gummibånd.

Det smarte er at knappen nu er korrekt placeret i portræt og i landscape, så drejer man mobilen vises knappen altid øverst i midten.

For at kunne bruge knappen skal vi have givet knappen et navn.

Knappen hedder nu bn_minknap det skal vi bruge i programmet og teksten på knappen er “Tryk”.

Så er vi klar til at bruge knappen i vores program. Knappen hedder bn_minknap og teksten på knappen er “TRYK”.

bn_minknap.setOnClickListener tjekker om om knappen er trykket og udfører det som står i {}.

Når man trykker på knappen skal den skrive på skærmen “Knappen er trykket”.

Vi bruger en Toast som kan vise en tekst på skærmen når man trykker på knappen.

I kan se Toast er rød og der står tryk Alt+Enter, det er fordi vi mangler at importerer Toast funktionen dette sker automatisk når man trykker Alt+Enter.

Toast funktionen er nu aktiv programmet er klar til at blive installeret på mobilen.
Et sidste kik på programmet.

Kik på “Attributes” egenskaberne for knappen der er mange til som kan indstilles her. Farver, tekst, fonte.