Mit første projekt

Vi starter nu med at lave vores første projekt.

Start et nyt Android Studio projekt.
Vi skal vælge en skabelon til vores første app vælg her “Empty Activity” en tom aktivitet og tryk “Next”.
Under “Name” kan du give dit projekt et navn f.eks. “Hej med dig” og tryk “Finish”.

Vær her lidt tålmodig “Android Studio” vil nu bruge noget tid på at gøre dit først projekt klar. Det kan første gang godt tage et par minutter.

Vær opmærksom på opdateringer som vises nederst til højre. Her skal programmerings sproget Kotlin opdateres. Tryk på “Install” og følg vejledningen.
Der kom også en “Restart” for at gøre installationen færdig. Så tryk på genstart.

Der kan komme flere opdateringer ved første start. Efter en genstart af Android Studio startes projektet automatisk igen.

Opstarts siden på “Android Studio” vi kan se neders til venstre “Build: Completed successfully” så vi er klar.

I “Android Studio” ser vi nu nederst vores “Build”. En status på er vores projekt, de grønne flueben marker at alt er ok.

Øverst til venstre har vi “Android” det er vores stifinder, her finder vil alle de filer som bliver brugt til vores projekt.

Vi har øverst til højre vores editor som vi bruger til at programmere og til editere vores filer.

MainActivity.kt – indeholder vores programkode i Kotlin. Her skriver vi koden som skal gøre noget med de knapper, billeder osv. som vi definerer.

Activity_main.xml – indeholder vores skærm design. Her kan vi tilføje billeder, tekst, knapper osv.

Her skriver vi programmet i Kotlin.
Her designer vi hvilke knapper og billeder der skal vises i vores app.

Vores app skal i første omgang ikke gøre noget. Så vi prøver at installere den på vores mobiltelefon, for at se hvordan det ser ud.

Vi finder kør “Run” knappen øverst til højre.

Her kan man så vælge hvor appen skal køre på din mobiltelefon eller om det skal vises på computeren “Virtual Device”.

Du kan her lave en virtuel enhed hvor appen vises. Jeg har dog ikke haft det store held på min gamle computer. Og må også nok sige det er først sjov når man ser resultatet på sin egen mobiltelefon og kan se hvordan det kører.

Et godt tip. Tag din Android telefon, find ud af hvordan du aktiverer “Udvikler tilstand” på telefonen og tilslut den til computeren via et USB kabel.

Udvikler tilstand aktiveres normalt ved at gå ind i telefonens menu. Vælge “Om telefon” og trykker 6 gange på “Versions nummeret”. Tilslut nu telefonen til din computer.

Vælg på telefonen at den må tilsluttes computeren. Og vælg i udvikler menuen på telefonen at “USB fejlretning/ USB Debug” er aktiv.

Vælg kør igen i “Android Studio” nu skulle du kunne se din telefon.

Vælge din telefon og trykker OK.
Appen gøres nu klar og installeres på din mobiltelefon.
Sådan vil det se ud på din mobiltelefon.

Vi er nu klar til at lave apps. Kik lidt rundt i design editoren prøv at tilføje nogle knapper og billeder. Kik menuerne igennem i “Android Studio”.

Vigtigt i denne første app er at vi kan få vores app installeret på en mobiltelefon og på den måde er klar til at bygge vores projekter.